Comité Nacional por la Libertad de los Cinco Cubanos

More than 2,200 pages of documents obtained through FOIA

Government-funded propaganda operation in Miami exposed

by Gloria La Riva
Coordinator, National Committee to Free the Cuban Five

In 1998, five Cuban men were arrested by the U.S. government and tried in Miami on charges of conspiring to commit espionage on the United States.

The five men’s mission was to stop terrorism, keeping watch on Miami’s ultra-right extremists to prevent their violent attacks against Cuba. “The Cuban Five,” as they are now known, were convicted after repeated denials by the judge to move the trial venue out of Miami. The U.S. government insisted that they be tried in Miami.

What the Cuban Five and their attorneys did not know during trial was that the U.S. government—through its official propaganda agency, the Broadcasting Board of Governors—was covertly paying prominent Miami journalists who, at the same time as the government conducted its prosecution, saturated the Miami media with reports that were highly inflammatory and prejudicial to the Cuban Five.

The presence of Miami journalists on the U.S. government payroll, who purported to report as “independent” press, goes to the heart of the unjust conviction of the Five. The Five were not only victims of a politically-motivated prosecution, but a government-funded propaganda operation as well.

Lawrence Wilkerson, chief of staff for Colin Powell when he was Secretary State from 2001 to 2005, commented about the inability of the Cuban Five to receive a fair trial in Miami:

When the case came to trial, a change of venue was warranted and asked for because no Miami court was going to give the Cuban Five a fair trial, since the city is largely in the hands of some of the very Cuban-Americans and their supporters who've allegedly perpetrated these atrocities on the Cuban people and are prepared to invade the island. But the change of venue motion was denied. And of course the five were convicted.

Wilkerson has called for the release of the Cuban Five.

So, too, has former U.S. president Jimmy Carter, who stated:

I believe that there is no reason to keep the Cuban Five imprisoned, there were doubts in the U.S. courts and also among human rights organizations in the world. Now, they have been in prison 12 years and I hope that in the near future they will be released to return home.

Digging up the truth

A multi-year effort by the National Committee to Free the Cuban Five, the civil rights legal organization the Partnership for Civil Justice Fund and, most recently, Liberation newspaper, has uncovered thousands of pages of previously unreleased materials exposing this government operation.

More than 2,200 pages of contracts between Miami journalists and Radio and TV Martí—released thus far to Liberation newspaper through a Freedom of Information Act (FOIA) petition—expose the fallacy of an independent press in Miami.

This is the first in a series of articles about these new disclosures.

The BBG and its Office of Cuba Broadcasting have operated Radio Martí since 1985 and TV Martí since 1990. They broadcast into Cuba with the intent to destabilize the government. They also broadcast directly into Miami.

The Smith-Mundt Act of 1948 regulating U.S. “public diplomacy” abroad—Voice of America, Radio Free Europe, Radio and TV Martí, etc.—prohibits the U.S. government from funding activities to influence and propagandize domestic public opinion, see 22 U.S.C. § 1461.

The U.S. government has funneled nearly half a billion dollars into the Office of Cuba Broadcasting in Miami. With an annual budget nearing $35 million, the OCB and BBG put on their payroll domestic journalists to broadcast the same message inside and outside the United States on Cuba-related issues, effectively violating the law against domestic dissemination of U.S. propaganda.

The earliest documents obtained thus far from the BBG go back to Nov. 1, 1999. Despite the FOIA petition request for data on the journalists going back to the date of the shoot-down in 1996—which also covers the date of the Five’s 1998 arrest—the BBG has so far refused to comply, claiming that contracts and other documents have been destroyed.

These contracts evidence the U.S. government’s payments to journalists in Miami whose reports constituted a sustained effort to create an atmosphere of hysteria and bias against Cuba and the Cuban Five. Three of the Cuban Five—Gerardo Hernández, Antonio Guerrero and Ramón Labañino—have filed habeas corpus appeals arguing that their constitutional rights to due process were grossly undermined by the government’s media operation in Miami and payments to the Miami reporters.

The reportage of these journalists and their contracts with the government demonstrate a close partnership between Washington and right-wing Cuban exile reporters. Prominent journalists who churn out biased anti-Cuba themes in the Miami media are richly rewarded with contracts from the BBG.

Headquartered in Miami, Radio and TV Martí are the only U.S. propaganda stations that operate outside of the Washington, D.C., area. Moving to Miami in 1997, they were able to recruit a stable of virulent anti-Cuba reporters.

Those contracted by the U.S. government also served as guests, hosts, regular commentators and writers of shows such as “Actualidad Mundial” (“World Update”), “Mesa Redonda” (“Roundtable”) and regular daily newscasts. In other words, they directed and shaped the message. At the same time that they are employed by the U.S. government, these journalists also hold themselves out as independent reporters covering U.S.-Cuban affairs in other media.

Such is the case with Pablo Alfonso and Ariel Remos.

Reporters condemn the Five before trial

Pablo Alfonso was a longtime reporter for El Nuevo Herald. The contracts released by the Liberation newspaper FOIA show that Alfonso received BBG payments of $58,600 during the Cuban Five’s trial during the period between Nov. 1, 1999 and Dec. 31, 2001. His total payments were $252,325 through Aug. 22, 2007.

Ariel Remos is a longtime reporter and commentator for Diario Las Américas. Remos received BBG payments of $11,750 during the Five’s trial from Nov. 1, 1999 to Dec. 12, 2001—roughly the same time span as Alfonso. His total pay was $24,350 through Nov. 20, 2006.

During the Cuban Five’s prosecution, both Alfonso and Remos wrote incendiary articles that were placed in the Miami media accusing the Cuba government of murder.

Brothers to the Rescue had repeatedly sent planes to invade Cuban airspace in 1995 and early 1996, including buzzing Havana buildings and dropping thousands of leaflets over the city. With the Brothers to the Rescue’s public announcement that they would once again fly into Cuban territory on Feb. 24, Cuba warned that it would take direct action if the planes invaded again. When the planes crossed into Cuban airspace, they were shot down.

Virtual hysteria and demand for vengeance became pervasive in the Miami media in the aftermath of the shoot-down.

Despite being in Miami, not Cuba, and playing no role whatsoever in Cuba’s action to defend its territory, Hernández became a scapegoat. Seven months after the Five were arrested, Hernández was charged with conspiracy to commit murder.

Although trial judge Joan Lenard later claimed that the non-sequestered jury was sufficiently shielded from the media with her instructions that they should not follow the news during the trial, the Miami community had already been inundated with inflammatory coverage on the shoot-down for almost five years before the jury was selected.

Alfonso and Remos pounded a steady drumbeat to condemn Fidel Castro for the plane shoot-down, and interviewed others who demanded his arrest for “murder.” Their articles were inflammatory and sensationalist.

In 1999, while under contract with the U.S. government, Remos interviewed Tampa attorney Ralph Fernández—the legal representative of José Basulto, the president of Brothers to the Rescue.

The article by Remos, dated Nov. 28, 1999, states:

… [I]n the case of U.S. v. Gerardo Hernández, in which Caroline Heck-Miler has been serving as the prosecutor and where the chain of command and cause for the death of the four members of Brothers to the Rescue – three of them citizens of the US and one resident – supposedly begins with Fidel Castro.

Castro, therefore, is in the referenced case accused of murder and under investigation for murder; and if he sets foot on United States territory he can be arrested and brought before the justice of this country. That is the opinion of attorney Fernández, and that is how he just told it to DIARIO LAS AMERICAS.

The harm created by the partnership between the government and its paid journalists was reinforced during the trial itself.

The trial began in November 2000 and concluded in June 2001.

Three months into the trial, an article by Ariel Remos appeared in Diario las Americas (Feb. 27, 2001) under the headline “Jeane Kirkpatrick Asks Ashcroft to Prosecute Cuban Officials for International Terrorism.” The article reveals a letter to the new Bush administration attorney general, John Ashcroft, written by Kirkpatrick, the neo-conservative U.S. ambassador to the United Nations during the Reagan administration.

The article highlights the claim made in the letter to Ashcroft that “in the upcoming trial of five Cuban officials in Florida, evidence has come forward that the murders [of the Brothers to the Rescue pilots] were premeditated,” as well as the complaint that the “highest authorities who approved this act of state terrorism, have still not been charged.”

On its face, the “arrangement” between the government and the journalists covering Cuba and the Cuban Five prosecution clearly impacts—or rather negates—the possibility of a fair trial in Miami. But the government, in its April 25, 2011, “Response in Opposition” to a motion filed by Gerardo Hernández that appeals his double life sentence, puts forth a simple “you can’t ever catch me” defense.

The government’s recent response, filed by the Obama administration’s Justice Department attorneys, argues that the articles written by the government’s paid journalists could have no possible impact either because A) they were published before the trial started; or B) they were published after the trial started and the jury was empanelled and admonished by the judge not to be influenced by the media.

Thus, hostile and inflammatory media coverage could never be harmful to the defendants. According to the government, its pumping millions of dollars into the so-called “independent” media in Miami is of no significance or impropriety.

However, the U.S. prosecutors knew that the judge’s instructions were insufficient to protect the trial process from undue media influence, as demonstrated by the government's motion filed by prosecutor Caroline Heck-Miller in December 2000 seeking a gag order to prohibit the press from quoting potential witnesses – out of concern that those witnesses would help the defense.

The motion was filed after one potential witness, Richard Nuccio, had expressed disgust at learning that the FBI was aware that the shoot-down might occur before it had taken place.

The government's motion stated: “…the jury in this trial has been strictly instructed not to read press accounts of the case, and there is no reason to believe that they have disregarded their instruction. Nonetheless, unbridled comment by persons who are designated witnesses in this matter, contrary to the Court’s clear directives, poses risks to the process that none of the parties should have to endure.” (emphasis added)

The government knew and admitted the media could influence the jury. And it continued to pay reporters who were doing just that. It continued to simultaneously prosecute the Cuban Five in Miami in the midst of press-generated anti-Cuba hysteria that it generously funded.

Creating a climate of hysteria

Some of the journalists on the government payroll as of the date of the earliest 1999 documents released by the FOIA request were writing prejudicial articles about the Five immediately after their arrest.

The coverage went far beyond regular news reporting on a breaking story of the arrests to create the specter of a supposed threat that the just-arrested defendants and Cuba held for the United States.

On Sept. 16, 1998, four days after the arrest of the Five, Pablo Alfonso published a highly-inflammatory and unsubstantiated charge of a link of Cuba and its agents with terrorism. It appeared in El Nuevo Herald, titled “Possible Alliance with Terrorism.”

As evidenced by documents released to the National Committee, Alfonso received over $250,000 in BBG contracts between 1999 and 2007.

Alfonso writes:

The surprising offensive against an alleged network of Cuban spies in Miami, may be an action aimed at preventing a possible collaboration between the Cuban government and countries involved in terrorist actions against the United States, according to military and intelligence experts who expressed this to El Nuevo Herald.

In his article, Alfonso quotes Orestes Lorenzo, an ex-major of the Cuban Air Force who deserted to the United States in 1991:

“It’s ridiculous to assume that the Cuban army can do something serious to the powerful US military”, Lorenzo indicated. “However, if we think in terms of services provided to terrorist groups or nations like Libya, Iran or the like, things change.”

Lorenzo said that he isn’t surprised Fidel Castro’s regime is “lending or selling its intelligence services” to Islamic terrorist groups or powerful nations that are interested in carrying out terrorist acts on U.S. territory.

Alfonso’s unsubstantiated story ends by turning the speculation of Cuba’s link to “Islamic” terrorists into a fact.

This type of reporting contributed the political context and climate facing the Cuban Five following their arrest and all the way through their trial, jury deliberations and ultimate conviction. Cuba was painted as a terrorist entity by the Miami media, including by the inflammatory reports of anti-Castro journalists who wrote during the same period that the U.S. government was prosecuting the Cuban Five in Miami and who have received hundreds of thousands of dollars from the U.S. government.

Wilfredo Cancio Isla, according to contracts published by Liberation newspaper, received $4,725 from Sept. 30, 2000, to Dec. 3, 2001—dates within the period of the Five’s prosecution. His contract P109-1036 with Radio Martí committed him to weekly “debate” participation on the station through Sept. 30, 2001. His total pay was $21,800 through Nov. 20, 2006.

During this same period, Cancio published the unsubstantiated U.S. government accusations in El Nuevo Herald that the jury was not permitted to hear in the courtroom. Yet those charges would appear in the press for all to read, including the unsequestered jury.

On June 4, 2001, the day the jury was to begin deliberations, a Cancio article appeared in El Nuevo Herald with the headline “Cuba Used Hallucinogens to Train its Spies.”

This inflammatory article—supposedly based on information from an anonymous “Cuban spy defector”—claimed that Cuba gave LSD and other hallucinogens for “behavior modification” for the purposes of “intelligence and counter-intelligence.”

The supposed “anonymous” ex-spy defector given two pseudonyms—Alex and José—conveniently links the drug accusation with the Cuban Five. Cancio writes:

Cuba experimented with hypnosis techniques and hallucinogens to "modify the behavior" of numerous agents who were sent abroad ... "Among these hallucinogens were psilocybin and LSD. ..." [as described by his source, Alex]

“I can assure you that the Wasp Network (broken up in September 1998) is just a part of the espionage work that was conceived to infiltrate the United States on a long-term basis,” said Alex, who now lives in southern Florida. [The Wasp Network is a reference to the Cuban Five.]

It is clear that the Cuban Five political prisoners were victims of vicious anti-Cuba propaganda by reporters on the payroll of their very accusers, the U.S. government.

The Reporters for Hire website will soon be publishing other articles and releasing additional documents obtained from the BBG exposing this illegal government propaganda operation and manipulation of the justice system.

Contributing to this article was Ben Becker, editor of Liberation newspaper.

Read Part 2 of the series here


Puesta al descubierto la operación de propaganda financiada por el Gobierno en Miami

Más de 2,200 páginas de documentos obtenidos por FOIA

por Gloria La Riva
Coordinadora, Comité Nacional por la Libertad de los Cinco Cubanos

En 1998, cinco hombres cubanos fueron arrestados por el gobierno de EEUU, y juzgados en Miami acusados de conspirar para cometer espionaje en los Estados Unidos.

La misión de estos cinco hombres era detener el terrorismo, manteniendo bajo observación a los extremistas de ultraderecha en Miami, con el fin de prevenir sus violentos ataques contra Cuba. “Los Cinco Cubanos”, como se les conoce actualmente, fueron condenados después de que la jueza les negara repetidamente el cambio de la sede del juicio a un lugar fuera de Miami. El gobierno de EE.UU. insistió en que fueran juzgados en Miami.

Lo que los Cinco Cubanos y sus abogados no supieron durante el juicio, fue que el gobierno de EE.UU., a través de su agencia de propaganda oficial, el Buró de Gobernadores de Transmisiones (BBG), les estaba pagando en secreto a prominentes periodistas de Miami, que, al mismo tiempo que el gobierno hacía su acusación, saturaban los medios de Miami con reportes que eran altamente provocativos y perjudiciales para los Cinco Cubanos.

La presencia de periodistas de Miami en las nóminas de pago del gobierno de EE.UU., quienes pretendían reportar como si se tratara de prensa “independiente”, va a lo más intrínseco en la injusta condena de los Cinco, quienes no solo fueron víctimas de una acusación por causas políticas, sino también de la operación de propaganda realizada por el gobierno.

Lawrence Wilkerson, jefe del equipo de Colin Powell cuando era Secretario de Estado, de 2001 a 2005, comentó que no era posible que los Cinco Cubanos tuvieran un juicio justo en Miami:

Cuando el caso llegó al tribunal, un cambio de sede estaba justificado y fue solicitado, debido a que ninguna corte de Miami iba a ofrecerle un juicio justo a los Cinco, ya que la ciudad, en gran parte, está en manos de algunos de los mismos cubano-americanos y sus partidarios, que supuestamente han perpetrado estas atrocidades contra el pueblo cubano y están preparados para invadir la isla. Pero la moción del cambio de la sede fue rechazada. Y los Cinco, desde luego, fueron condenados.

Wilkerson ha exigido la liberación de los Cinco Cubanos.

Así como también lo ha hecho el ex- presidente de EE.UU., Jimmy Carter, quien afirmó:

Creo que no hay razón para mantener a los Cinco Cubanos en prisión, existen dudas en las cortes de EE.UU. e incluso entre las organizaciones de derechos humanos en el mundo. Ahora, ellos han estado en prisión 12 años, y espero que en un futuro cercano sean puestos en libertad para retornar a sus hogares.

Profundizando para llegar a la verdad

El esfuerzo realizado durante varios años por el Comité Nacional para la Libertad de los Cinco Cubanos, la organización legal de derechos civiles Sociedad para la Fundación de la Justicia Civil y, más recientemente, por el periódico Liberation (Liberación), ha dado como resultado el descubrimiento de miles de páginas de materiales, que no se habían hecho públicos antes, y son exponentes de esta operación gubernamental.

Más de 2200 páginas de contratos entre periodistas de Miami y de Radio y TV Martí—hechas públicas hasta ahora por el periódico Liberation, a través de una petición de la Ley de Libertad de Información (FOIA)--muestran la falacia de la existencia de una prensa independiente en Miami.

Este es el primero de una serie de artículos acerca de estas nuevas revelaciones.

El BBG y su Oficina de Transmisiones hacia Cuba (OCB), han operado Radio Martí desde 1985, y TV Martí desde 1990. Ambas realizan transmisiones dirigidas hacia Cuba con la intención de desestabilizar el gobierno. También transmiten directamente a Miami.

La Ley Smith-Mundt de 1948, que regula la “diplomacia pública” de EE.UU. en el extranjero, como la Voz de las Américas, Radio Europa Libre, Radio y TV Martí, etc., prohíbe al gobierno de EE.UU. financiar actividades para ejercer influencia y hacer propaganda dirigida a la opinión pública local, ver 22 U.S.C. § 1461.

El gobierno de EE.UU. ha invertido cerca de quinientos millones de dólares en la OCB en Miami. Con un presupuesto anual de cerca de $35 millones, la OCB y BBG ponen en sus nóminas a periodistas locales para transmitir el mismo mensaje dentro y fuera de los Estados Unidos, acerca de temas relacionados con Cuba, violando de hecho la ley contra la diseminación de propaganda de EE.UU. dentro del propio país.

Los documentos de fecha más temprana obtenidos de BBG hasta ahora, datan del 1ro. de noviembre de 1999. A pesar de que la petición FOIA, solicitando información acerca de los periodistas, es anterior a la fecha del derribo de los aviones en 1996—que también abarca la fecha del arresto de los Cinco en 1998—BBG se ha negado hasta el presente a acceder a esta solicitud, alegando que esos contratos y otros documentos han sido destruidos.

Estos contratos evidencian el pago del gobierno de EE.UU. a periodistas en Miami, cuyos reportes constituían un esfuerzo sostenido por crear una atmósfera de histeria y parcialidad contra Cuba y los Cinco Cubanos. Dos de los Cinco Cubanos—Gerardo Hernández, Antonio Guerrero, y pronto Ramón Labañino – han presentado recursos de habeas corpus argumentando que sus derechos constitucionales a tener un debido proceso fueron escandalosamente socavados por la operación del gobierno en Miami y los pagos a los reporteros de Miami.

Los reportes de estos periodistas y sus contratos con el gobierno, demuestran una estrecha asociación entre Washington y los reporteros del ala derecha del exilio cubano. Prominentes periodistas que publican tendenciosos temas en contra de Cuba en los medios de Miami, son generosamente recompensados con contratos de BBG.

Con sus sedes en Miami, Radio y TV Martí son las únicas estaciones de propaganda de EE.UU. que operan fuera del área de Washington, D.C. Trasladadas a Miami en 1997, ambas fueron capaces de reclutar una cuadrilla de virulentos reporteros contrarios a Cuba.

Estos contratados por el gobierno de EE.UU. sirvieron como invitados, presentadores, escritores y comentaristas habituales, de programas como “Actualidad Mundial” (World Update), “Mesa Redonda” (Roundtable) y otros noticiarios diarios. En otras palabras, ellos dirigían y le daban forma al mensaje. A la vez que eran empleados del gobierno de EE.UU., estos periodistas también se mantenían como reporteros independientes cubriendo las relaciones entre Cuba y EE.UU. en otros medios.

Tal es el caso de Pablo Alfonso y Ariel Remos.

Los reporteros condenan a los Cinco antes del juicio

Pablo Alfonso fue reportero de El Nuevo Herald por largo tiempo. Los contratos revelados por el periódico Liberation, a través de FOIA, muestran que Alfonso recibió pagos de BBG por $58 600.00 durante el proceso de acusación de los Cinco Cubanos, en el periodo del 1 de noviembre de 1999 al 3` de diciembre de 2001. Le pagaron en total, hasta el 22 de agosto de 2007, $252 325.00.

Ariel Remos es un viejo reportero y comentarista del Diario Las Américas. Remos recibió pagos de BBG por $10 400.00, durante el proceso de acusación de los Cinco — del 1ro. de noviembre de 1999 al 9 de febrero de 2001. En total recibió como pago $24 350.00 hasta el 20 de noviembre de 2006.

Durante el proceso de acusación de los Cinco, ambos, Alfonso y Remos, escribieron explosivos artículos, que aparecieron publicados en los medios de Miami, acusando al gobierno de Cuba de asesinato.

Cargo falso de conspiración a asesinar

Hermanos al Rescate habían enviado repetidamente aviones para invadir el espacio aéreo cubano en 1995 y a principios de 1996, haciendo vuelos rasantes sobre los edificios de La Habana y lanzando miles de volantes sobre la ciudad. Cuando HAR hizo públicamente el anuncio de que volarían una vez más sobre el territorio cubano el 24 de febrero, Cuba advirtió que se tomarían acciones directas si los aviones los invadían nuevamente. Cuando los aviones atravesaron el espacio aéreo cubano, fueron derribados.

La histeria y la demanda de venganza invadieron prácticamente los medios de Miami en los días que siguieron al derribo de los aviones.

A pesar de haber estado en Miami, no en Cuba, y no haber participado en forma alguna en las acciones de Cuba para defender su territorio, Hernández fue convertido en un chivo expiatorio. Siete meses después de que los Cinco fueron arrestados, él fue acusado de conspirar para cometer asesinato.

La jueza Joan Lenard alegó en el juicio que el jurado -- el cual no estaba aislado y regresaba a sus casas cada día -- estaba suficientemente protegido de los medios de difusión, porque tenía sus instrucciones de no oír las noticias durante el juicio. Pero la comunidad de Miami ya había sido inundada por una cobertura dirigida a inflamar los ánimos acerca del derribo de los aviones, casi cinco años antes de que el jurado fuera seleccionado.

Alfonso y Remos estuvieron repicando constantemente para condenar a Fidel Castro por el derribo de los aviones, y entrevistaron a otros que demandaron su arresto por “asesino.” Sus artículos llamaban a la exaltación y eran sensacionalistas.

En 1999, mientras estaba bajo contrato del gobierno de EE.UU., Remos entrevistó a Ralph Fernández, abogado de Tampa, representante legal de José Basulto, presidente de Hermanos al Rescate.

El artículo de Remos, fechado el 28 de noviembre de 1999, plantea:

… [E]n el caso Estados Unidos vs. Gerardo Hernández, en el cual ha estado actuando Caroline Heck-Miler [sic] y donde la cadena de mando y causal en la muerte de cuatro miembros de Hermanos al Rescate – tres de ellos ciudadanos de EE.UU. y uno residente – supuestamente arranca con Fidel Castro.

Castro, por tanto, está en el citado caso acusado de asesinato y bajo investigación de asesinato; y pisar territorio norteamericano, puede ser arrestado y traído ante la justicia de este país. Tal es el criterio del abogado Fernández, y así lo acaba de expresar a DIARIO LAS AMERICAS.

El daño creado por la asociación entre el gobierno y sus periodistas pagados se reforzó durante el juicio.

El juicio comenzó en noviembre de 2000 y concluyó en junio de 2001.

A los tres meses de iniciado el juicio apareció un artículo de Ariel Remos en el Diario las Américas (Feb. 27, 2001), bajo el siguiente título: “Jeane Kirkpatrick pide a Ashcroft encausar por terrorismo internacional a funcionarios cubanos.” El artículo revela una carta al fiscal general de la nueva administración Bush, John Ashcroft, escrita por Kirkpatrick, la embajadora neo-conservadora de EE.UU. en Naciones Unidas durante la administración Reagan.

El artículo destaca el reclamo hecho en la carta a Ashcroft de que “en un juicio que se le sigue a cinco funcionarios cubanos en la Florida, ha resultado la evidencia de que los asesinatos [de los pilotos de Hermanos al Rescate-editor] fueron premeditados,” así como también la queja de que “las más altas autoridades que aprobaron este acto de terrorismo de estado, no han sido todavía encausados.”

El “acuerdo” entre el gobierno y los periodistas que estaban cubriendo a Cuba y la acusación de los Cinco Cubanos impactó claramente – o, mejor dicho, negó – la posibilidad de un juicio justo en Miami.

Pero el gobierno en su “Respuesta en Oposición”, del 25 de abril de 2011, a una moción presentada por Gerardo Hernández, que apela su sentencia de doble cadena perpetua, plantea una simple defensa del tipo “nunca me podrás atrapar”.

La reciente respuesta del gobierno presentada por los abogados del Departamento de Justicia de la administración Obama, argumenta que los artículos escritos por los periodistas pagados por el gobierno no podían haber tenido impacto alguno debido a que A) fueron publicados antes de que comenzara el juicio; o B) fueron publicados después de que comenzó el juicio y el jurado estaba conformado y advertido por la jueza en cuanto a no ser influenciado por los medios.

Por lo tanto, según el gobierno, la cobertura hostil e inflamatoria de los medios nunca pudo ser perjudicial para los acusados. Sus millones de dólares bombeados a los medios llamados “independientes” en Miami no tiene ninguna importancia o es incorrecta.

Sin embargo, los fiscales de EE.UU. sabían que las instrucciones de la jueza eran insuficientes para proteger el proceso del juicio de la influencia indebida de los medios, como se demostró por la moción del gobierno presentada por la fiscal Caroline Heck-Miller en diciembre de 2000. El gobierno solicitó una orden de silencio para prohibirle a la prensa citar a los testigos potenciales -- preocupados que estos testigos ayudarían a la defensa.

La moción fue presentada después que un testigo potencial, Richard Nuccio, había expresado su disgusto al conocer que el FBI fue advertido, antes del derribo de los aviones, de que esto podría ocurrir.

En la moción del gobierno se planteó: “…el jurado en este tribunal ha sido estrictamente instruido de no leer los reportes de la prensa acerca del caso, y no hay razón para creer que ellos no hayan considerado sus instrucciones. Sin embargo, el comentario desenfrenado por personas que están designadas como testigos en este asunto, contrariamente a las claras directivas de la Corte, plantea riesgos al proceso que ninguna de las partes habrían de soportar.” (Énfasis añadido)

El gobierno sabía y admitió que los medios podían influenciar al jurado. Y continuó pagando a los reporteros que estaban haciendo precisamente eso.

Creando un clima de histeria

La cobertura fue más allá de noticias corrientes, con el fin de crear el espectro de una supuesta amenaza que los acusados y Cuba deparaban para los Estados Unidos.

El 16 de septiembre de 1998, cuatro días después del arresto de los Cinco, Pablo Alfonso publicó una acusación sin fundamento y altamente inflamatoria, acerca del enlace de Cuba y sus agentes con el terrorismo. La misma apareció en El Nuevo Herald, con el título “Posible Alianza con el Terrorismo.”

Alfonso escribe:

La sorprendente ofensiva contra una supuesta red de espías cubanos en Miami podría ser una acción destinada a prevenir una posible colaboración del gobierno de Cuba con países involucrados en acciones terroristas contra Estados Unidos, según expresaron expertos en asuntos militares y de inteligencia a El Nuevo Herald.

En su artículo, Alfonso cita a Orestes Lorenzo, un ex-mayor de la Fuerza Aérea cubana, quien desertó a los Estados Unidos en 1991:

“Es ridículo suponer que el ejército cubano puede hacer algo serio ante el poderío militar norteamericano'', indicó Lorenzo. “Sin embargo, si pensamos en términos de servicios prestados a grupos terroristas o naciones como Libia, Irán u otras por el estilo, las cosas cambian''.

Lorenzo dijo que no le sorprende que el régimen de Fidel Castro está “prestando o vendiendo sus servicios de inteligencia'' a grupos terroristas islámicos o naciones poderosas interesadas en llevar a cabo actos terroristas en territorio norteamericano.

El infundamentado artículo de Alfonso finaliza convirtiendo en un hecho la especulación del vínculo de Cuba con los grupos terroristas “islámicos”.

Este tipo de reportes contribuyó al contexto y al clima político que enfrentaron los Cinco Cubanos a continuación de su arresto y durante todo el tiempo de su juicio, durante las deliberaciones del jurado, y por último la sentencia. Cuba fue reflejada por los medios de Miami como una entidad terrorista.

Wilfredo Cancio Isla, según los contratos publicados por el periódico Liberation, recibió $4 725.00 desde el 30 de septiembre de 2000, al 3 de diciembre de 2001 -- fechas incluidas en el periodo del proceso de acusación de los Cinco. Su contrato P109-1036 con Radio Martí lo comprometía a un “debate” de participación semanalmente en la estación hasta el 30 de septiembre de 2001. En total le pagaron $21 800.00 hasta el 20 de noviembre de 2006.

Durante este mismo periodo, Cancio publicó en El Nuevo Herald acusaciones no fundamentadas del gobierno que al jurado no le era permitido oír en la sala de la corte. Pero estas acusaciones aparecerían en la prensa para que todos las leyeran, incluyendo el jurado, que no estaba aislado.

El 4 de junio de 2001, el día que el jurado iba a comenzar las deliberaciones, apareció un artículo de Cancio en El Nuevo Herald con el siguiente encabezamiento: “Cuba usó alucinógenos al adiestrar a sus espías.”

Este inflamatorio artículo—supuestamente basado en información procedente de un anónimo “Un espía cubano desertor”—afirmó que Cuba les suministró LSD y otros alucinógenos para “modificar el comportamiento” para objetivos de “inteligencia y contrainteligencia.”

El supuesto ex-espía desertor “anónimo”, quien usaba dos seudónimos, Alex y José, vincula convenientemente la acusación de la droga con los Cinco Cubanos. Cancio escribe:

Cuba experimentó con técnicas de hipnosis y alucinógenos para “modificar el comportamiento” de numerosos agentes, que fueron enviados al extranjero ... "Entre estos alucinógenos estaban el psilocybin y el LSD. ..." [como describió mediante su fuente, Alex]

‘Puedo asegurar que la Red Avispa (desarticulada en septiembre de 1998) es apenas una porción del trabajo de espionaje que se había concebido para infiltrar a Estados Unidos a largo plazo,’ senaló Alex, que vive ahora en el Sur de la Florida. (Red Avispa es una referencia a los Cinco Cubanos.)

Está claro que los Cinco Cubanos son prisioneros políticos, que fueron víctimas de la despiadada propaganda en contra de Cuba generada por sus propios acusadores, el gobierno de EE.UU.

El sitio Web Reporters for Hire (Reporteros por Contrato) publicará próximamente otros artículos y documentos adicionales que han salido a la luz, obtenidos de BBG, que exponen esta operación de propaganda ilegal del gobierno y la manipulación del sistema de justicia.

Ben Becker, editor del periódico Liberation contribuyó con este artículo.

Lea la parte 2 de la serie aquí


HOME  •  News Updates  •  Calendar  •  Resources  •  Store/Donations  •  Contact Us  •  HOME
Portada  •  Noticias  •  Calendario  •  Recursos  •  Tienda/Donaciones  •  Contáctenos  •  Portada