
UNITED STATES DISTRICT COURT
SOUTHERN DISTRICT OF FLORIDA

Case No. 1:10-21957-cv-JAL

 (98-721-cr-JAL)

GERARDO HERNANDEZ,

Movant,

v.

UNITED STATES,

Respondent. 

MOVANT’S MEMORANDUM IN FURTHER SUPPORT OF THE MOTION FOR ORAL
ARGUMENT AND FOR DISCOVERY (DE38)

COMES NOW MOVANT Gerardo Hernandez, by counsel, and submits the following

memorandum, with citations to supplemental materials, in further support of his motion for oral

argument and for discovery filed on June 6, 2012 (DE38).

POINT I

THE GOVERNMENT DOES NOT DENY THE FACTS THAT REQUIRE
THE CONVICTION BE SET ASIDE AND THAT MOVANT BE

IMMEDIATELY RELEASED FROM HIS WRONGFUL CONFINEMENT

The Government, more than two years after first receiving Movant’s 28 U.S.C. §2255

petition does not specifically or factually deny the following:

a. That an unknown number of journalists and media outlets were paid from 1996 to 2001

to secretly write, speak, and propagandize against Movant;

b.  That many, if not all, of these journalists who were handpicked by the Government to

1

Case 1:10-cv-21957-JAL   Document 64   Entered on FLSD Docket 11/16/2012   Page 1 of 13



propagandize were either Bay of Pigs combatants who fought and supported the invaders, formerly

involved with the Government agencies (including the CIA),  jailed in Cuba or by the American

Government for anti-Castro activities;

c.  That the Government did not hire or pay anyone who did not have a commitment to the

conviction of the Cuban Five, and who was not willing to work for that conviction;

d.  That the paid journalists passed background checks administered by the Government to

make sure they had the necessary commitment to aid the prosecution;

e.  That the amount of money paid to the journalists and the media outlets read and heard in

Miami exceeded hundreds of thousands of dollars;

f.  That the journalists were rewarded for their “success”, both with payments of more and

more money and more and more government information;

g. That Jose Basulto, through his colleagues and associates in the Government funded

program, (including Jorge Mas Canosa, and other individuals who received Government funds)

influenced and controlled Radio/TV Marti and wrongfully received governmental funds to influence

the jury.  Radio/TV Marti, after the shoot-down, made the conviction a priority and transmitted to

Miami broadcasts aimed at obtaining convictions.

h.  The five years of Radio/TV Marti broadcast, along with other media outlets (some of

which were clandestine and some of which re-broadcasted previous Radio/TV Marti Broadcasts),

in hundreds, if not thousands of broadcasts were meant to, and did, influence and intimidate the

Cuban Five trial jury.

i.  That effective control  and influence of Radio/TV Marti passed to Jose Basulto, Brothers

to the Rescue,  and colleagues after 1996, and that Radio/TV Marti moved to Miami in 1996, and

2

Case 1:10-cv-21957-JAL   Document 64   Entered on FLSD Docket 11/16/2012   Page 2 of 13



that the continued funding of these broadcast stations and journalists was because of the

Government’s belief they were succeeding.

j.  That the heretofore undisclosed Radio/TV Marti files, tapes, and  broadcasts into Miami

will conclusively show the Government meant to, and did, intimidate and influence the jurors and

the community they were part of; and

k.  That the prosecution knew some or all of the foregoing, or now knows some or all of the

foregoing.

l  That the Movant did not and could not know of the Government’s use of such substantial

funds to wrongfully persuade the jury to convict Movant even though the Movant was innocent of

the crimes charged.

POINT II

THE FACTUAL AND LEGAL ARGUMENTS IN MOVANT’S 28
U.S.C. §2255 APPLICATION  REQUIRE THAT DISCOVERY BE GRANTED 

1.  Propaganda  is  a  form  of  communication  aimed  at  influencing  the  attitude  of  a

community toward a cause of action or position.1  Propaganda is often repeated and disbursed over

a wide variety of media in order to create a specific identifiable result in audience attitudes. It uses

a pre-determined narrative intended to mislead. Propaganda is a form of political warfare – it is the

use of loaded messages to produce an emotional rather than rational response to the information

presented.  That  is  why  our  law  attempts  to  totally  ban  the  use  of law Government funds for

1 The publicity or propaganda prohibition is included in the yearly Congressional
Consolidated Appropriations Act  Pub.L. No. 108-199, div. F, title VI, sect. 624, 118 Stat. at 356. 
See also John Elliston, Psy War on Cuba, Ocean Press, 1999. 92-96.

3

Case 1:10-cv-21957-JAL   Document 64   Entered on FLSD Docket 11/16/2012   Page 3 of 13



domestic propaganda and why the Church Committee2 investigated and came to the conclusion that

our Government consistently and wrongfully attempted to subvert the laws:  See, 

When the Story is us: Miami Herald, Nuevo Herald, and Radio/TV Marti, Columbia University Case
Study, CSJ-10-0026.0;
(https://casestudies.jrn.columbia.edu/casestudy/www/home.asp?nid=1); Alberto
Muller, Asesinos, DIARIO LAS AMERICAS, February 20th, 2001.
( http://www.diariolasamericas.com/); March 11th 2009 Freedom of Information Act Petition
Response, Office of the General Counsel FOIA and Privacy Act, Case #FOIA 09-007; Julio
Armando Estornio's Resume, Found through FOIA Documents; Julio Estorino, Malice
Aforethought, DIARIO LAS AMERICAS, May 14th, 1999. At 4-A
 ( http://www.diariolasamericas.com/); Kathy Glasgow, Overthrow on the Radio, THE MIAMI
NEW TIMES, February 13th, 997.(http://www.miaminewtimes.com); Liberation Newspaper's
FOIA Documents Analysis 1&2, Government-Funded propaganda Operation in Miami Exposed,
Gloria La Riva & Ben Becker, ReportersForHire.com (http://www.pslweb.org/reporters-for-
hire/analysis/govt-funded-propaganda-part-1.html) ; Luis Aguilar Leon, Rage and its
Limitations, EL NUEVO HERALD, February 27th, 1996, at 6A
(http://www.elnuevoherald.com/);

Christopher Marquis, Journalists Will Analyze Integrity of Radio/TV Marti Transmissions,
EL NUEVO HERALD, January 26th, 1996, at 11A (http://www.elnuevoherald.com/);

Wilfredo Cancio Isla, Cuba Used Hallucinogens to Train its Spies, EL NUEVO
HERALD, June 4th, 2001. (http://www.elnuevoherald.com/);
Carol Rosenburg, Havel Salutes Ex-Prisoner of Castro, THE MIAMI HERALD,
September 23td, 2002.( http://www.latinamericastudies.org/human-rights/havel-
salutes.htm/); Alvin Snyder, Privatize Radio and TV Marti, THE MIAMI HERALD,
April 29th, 1996, at http://alvinsnyder.com/privatize_radio_and_tv_marti_54918.htm

United States Government Accountability Office, Opinion GAO-12-243R, Broadcasting Board 
Of Governors Should Provide Additional Information to Congress Regarding Broadcasting to 
Cuba, December 13th, 2011 and United States Government Accountability Office, Opinion 

2 The  Church  Committee  is  the  common  term  referring  to  the  United  States  Senate  Select 
Committee  to Study governmental Operations  with  Respect  to  Intelligence  Activities,  a  U.S.  Senate 
committee  chaired  by  Senator  Frank Church (D-ID) in 1975. A precursor to the U.S.  Senate  Select
Committee on Intelligence, the committee investigated intelligence gathering for illegality by the  Central
Intelligence Agency (CIA) and  Federal Bureau of Investigation (FBI) after certain activities had been
revealed by the Watergate affair.  Prior to the Church Committee, and after the Cuban revolution, the
Government owned media entities and secretly paid journalists in Cuba (Exhibit OO).  After the
Church Committee, the Government continued to do the same thing, both domestically and
internationally (Exhibits AA, BB, CC, DD, and EE).

4

Case 1:10-cv-21957-JAL   Document 64   Entered on FLSD Docket 11/16/2012   Page 4 of 13

http://www.miaminewtimes.com
http://ReportersForHire.com
http://www.pslweb.org/reporters-for-hire/analysis/govt-funded-propaganda-part-1.html
http://www.pslweb.org/reporters-for-hire/analysis/govt-funded-propaganda-part-1.html
http://www.elnuevoherald.com/
http://www.elnuevoherald.com/
http://alvinsnyder.com/privatize_radio_and_tv_marti_54918.htm


GAO-08-764, Weaknesses in Contracting Practices Reduced Visibility into Selected Award 
Decisions, July, 2008;  Mike Clary, Radio Marti's Move to Miami Strains Credibility, Critics 
Say: Lawmakers, Others Warn Against Relocation to Heart of Cuban American Community, 
THE LOS ANGELES TIMES, August 20th, 1996
 (http://articles.latimes.com/1996-08 20/news/mn-35941_1_radio-marti.htm);
Oscar Corral, 10 Miami Journalists Take U.S. Pay, THE MIAMI HERALD, September 8,
2006, at 1A.(http://www.miamiherald.com);  Abby Goodnough, U.S. Paid 10 Journalists for
Anti-Castro Reports, THE NEW YORK TIMES, September 9, 2006 (http://www.nytimes.com);
United States Government Accountability Office, Opinion B-305368, Department of
Education – Contract to Obtain Services of Armstrong Williams, Septermber 30th, 2005;
United States Government Accountability Office, Opinion B-229069, 66 Comp. Gen 707,
September 30th, 1987. (http://redbook.gao.gov/13/fl00613.php);
Ariel Remos, Close to 100,000Cuban Exiles Made Their Rejection of Castro Clear, DIARIO
LAS AMERICAS, October 13, 1998, page lA( http://www.diariolasamericas.com/);
Orlando Bosch, Lightning, DIARIO LAS AMERICAS, May 15th, 2001.                     LINK
"http://www.diariolasamericas.com/" http://www.diariolasamericas.com/); Daniel Morcate,
Imperfect Crime, EL NUEVO HERALD, May 13th, 1999.
(http://www.elnuevoherald.com/);
Memorandum from David Ogden, Deputy Attorney General, to Department Prosecutors, January 
4, 2010.(http://www.justice.gov/PrintOut2.jsp).

2.  The Government’s international propaganda machine was directed at this American trial. 

It insults both the integrity of the trial itself, the Court, the community for whom the jury speaks, and

is part of and within the scope of the 28 U.S.C. § 2255 proceeding.  The Government, prior to 1996

and 2001 and after 2001, did what the Government did in Miami, and it has been consistently

unconstitutional: 

Carl Bernstein, The CIA and the Media, Rolling Stone, October 20,
1977.(http://www.carlbernstein.com/magazine_cia_and_media.php); Seymour M. Hersh,
HUGE CIA OPERATION REPORTED IN US. AGAINST ANTIWAR FORCES, OTHER
DISSIDENTS IN NIXON YEARS., The New York Times, December 22, 1974, at 1.
(http://www.nytimes.com); Hard-Line Organizations, Cuban Information Archives Document
0005 p. 1, 15, Binder Section 15, 1998-2010, (http://www.cuban-exile.com/doc_001-
025/doc0005.html).

5

Case 1:10-cv-21957-JAL   Document 64   Entered on FLSD Docket 11/16/2012   Page 5 of 13

http://www.miamiherald.com
http://www.nytimes.com
http://www.elnuevoherald.com/
http://www.justice.gov/PrintOut2.jsp
http://www.carlbernstein.com/magazine_cia_and_media.php
http://www.nytimes.com
http://www.cuban-exile.com/doc_001-025/doc0005.html
http://www.cuban-exile.com/doc_001-025/doc0005.html


3.  The use and actions of secret propagandists to wrongfully influence the jury in the United

States is forbidden by the Constitution:3  

Howard Kurtz, Administration Paid Commentator, Politics, January 8, 2005 at AOL
(http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A56330-2005Jan7.html);
Greg Toppo, Education Department Paid Commentator to Promote Law, USA Today,
January 7, 2005. (http://www.usatoday.com/news/washington/2005-01-06-williams-wh...);
David Barstow, Behind TV Analysts, Pentagon's Hidden Hand, The New York Times,
April 20, 2008 at 1. 
(http://www.nytimes.com/2008/04/20/us/20generals.html?pagewanted=all);
Mark Mazzetti and Borzou Daragahi, US. Military Covertly Pays to Run Stories in Iraqi
Press, the Los Angeles Times, November 30, 2005. 
(http://articles.latimes.com/2005/nov/30/worldfg-infowar30...);
Jeff Gerth and Scott Shane, U.S. Is Said to Pay to Plant Articles in Iraqi Papers, the New 
York Times, December 1, 2005.
 (http://www.nytimes.com/2005/12/01/politics/01propaganda.html?pa...).

4.  The conviction must now be set aside on the grounds that it was unconstitutionally

obtained by illegal governmental misconduct aimed at persuading and intimidating the jury and the

community from which they came and succeeded in interfering with the trial and did persuade the

jury to convict Movant.4

3 Carl Bernstein, The CIA and the Media, Rolling Stone, October 20, 1977, 
(http://www.carlbernste in.com/magazine_cia_and_media.php) Seymour M.
Hersh, HUGE CIA OPERATION REPORTED IN US. AGAINST
ANTIWARFORCES, OTHER DISSIDENTS IN NIXON YEARS., The New York
Times, December 22, 1974, at 1. ( http://www.nytimes.com)

4 Getting detailed,  responsible  information about  the  Government’s  use  of  radio  Marti funds  for  illegal
purposes  has always been difficult. As late as 2011, Radio Marti was failing to give information to the
Government as to exactly what it was doing. See GAO reports on Cuba (Exhibit P).

The Government’s Response continually wants to  get into pro Castro and anti Castro arguments, paint
the Government critics and defense lawyers as agents or partisan, and use that as a justification for the
invocation of CIPA.  This is neither the  time  nor  the  place  to  recount  the  view  of  many  individuals, 
corporations,  government  elected  officials  and government agencies with their particular view of Cuba,
Fidel Castro and Fidel Castro supporter’s. The question is larger and  more  important  for  this  country’s 

6

Case 1:10-cv-21957-JAL   Document 64   Entered on FLSD Docket 11/16/2012   Page 6 of 13

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A56330-2005Jan7.html
http://www.carlbernstein.com/magazine_cia_and_media.php
http://www.nytimes.com


5.  This Court cannot permit the integrity of American criminal trials to be made vulnerable

to prosecutorial manipulation directed specifically to the trial outcome, which is then shielded from

examination by false assertions of classification and national security privilege.  The Journalists and

certain media outlets were paid by the Government to do whatever they could to secure the

conviction of Movant. They were hired and kept their employment because of their backgrounds and

agreement to work for Movant’s conviction. At the hearing we will go through the Government’s

selection process, the motivation of those who were paid, the motivation and practices of those who

hired and made the payments, the results obtained Government’s rewarding of those who

participated in the conviction project.5

constitutional  principle.    How  did  the  Government  and  Radio/TV Marti,  so sophisticated in managing
perceptions “manage perceptions” in the  Miami jury? Before the  revolution, before the  Bay of Pigs and
thereafter, the multiple stories of assassination attempts at Cuban officials show, it is safe to say, there
has been a substantial hostility in Miami directed at Cuba, Castro and Castro supporters.   The
Government, here as in the instances considered by the Church Committee, knew the exact buttons to 
push.   It is  hard to think of a more reviled figure by exiles in Miami than Fidel Castro  and  his 
supporters.    These were  “models” in the  Government, and  at Radio/TV Marti,  to  show how the  media
was to  be  used  against these defendants.    The Government followed their models.   Basulto and
Brothers to the Rescue,  through Radio/TV Marti and this Government, waged through the secret
propagandists an unprecedented media campaign that we have never  seen in any other case in the United
States. The management of perceptions in Miami between 1996 and 2001 was very, very easy, thorough, and
successful.

5 The Government paid these propagandists large sums of money, day after day, year after
year, because the Government believed monies were being successfully used to convince the jury
to convict. The five-year propaganda effort, with far more than a thousand articles, television, and
radio shows (this number does not include Radio Marti Miami broadcasts), was relentless.  At the
hearing, we believe we will show many of  the  Government’s other  assets  were  secretly used  to 
support  illegal activities to do far more than just propagandize.  The articles and words used to
convict Movant were worse than disclosed propaganda – it was covert and secret propaganda hiding
behind the names of known entities and journalists that the public thought were independent.

7

Case 1:10-cv-21957-JAL   Document 64   Entered on FLSD Docket 11/16/2012   Page 7 of 13



6.  This case can be decided in one hour.  The Radio/TV Marti tapes and records and the

details of the payments and the materials the Government employees wrote should lead to an

immediate vacatur.  There may not be need for further testimony.  If there is a hearing we will

discuss other specific journalists and specific governmental payments that are illustrative of the

larger group of propagandists. We will provide names of journalists, their histories, the amount of

Government monies they received, and the names of the supposedly independent news entities under

which they published secretive Government-scripted propaganda. 6

7.  We are focusing thus far only on one government agency, its personnel hiring and

journalistic practices to show who the employers of the propagandists were. There may have been

6 Movant’s assistants, the previous attorneys in the FOIA suits, and those representing Movant went
through a variety of Government databases and files.  These databases are incomplete, some do not
start early enough, and often are contradictory. We have found multiple but incomplete payment
records from various governmental agencies  overseen  by  the  Broadcasting  Board  of  Governors 
(BBG)  and  the  United  States Information  Agency  (USIA),  including  the  Office  of  Cuba 
Broadcasting  (OCB),  Voice  of America (VOA), Radio and TV Marti, and others. These payments
have been documented in multiple FOIA suits and petitions, the Federal Procurement Database
System, and investigative reports and articles, all of which are discussed in more detail later.

Paid Government propagandists were involved in all, or nearly all of the 1,932 days between the date 
of the  shoot-down and  the  date  of the  conviction.  It is  only the Government records that can fully
detail the daily media events and specific  acts  of misconduct of a five-year period that began 16
years ago.   None of the articles or speeches indicate that the writer or speaker is receiving
Government monies .  Each speech and each article is misrepresented. Thus, as a matter of law, each
and every article is a violation irrespective of what the article actually says.

The Broadcasting Board of Governors (BBG) became the independent entity responsible for all U.S.
Government and government-sponsored,  non-military,  international  broadcasting  on  October  1,  1999. 
With  enactment  of  the  1998 Foreign Affairs  Reform and Restructuring Act (Public Law 105-277), the
BBG assumed authority for the International Broadcasting Bureau (IBB)  and  its  broadcasting services 
–  the  Voice  of  America  (VOA)  and  the  Office  of  Cuba Broadcasting (OCB).   The Board also 
oversees three grantee organizations, Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL), Radio Free Asia (RFA),
and the Middle East Broadcasting Networks (MBN).

8

Case 1:10-cv-21957-JAL   Document 64   Entered on FLSD Docket 11/16/2012   Page 8 of 13



others.  Nowhere in the GAO reports or in any Congressional testimony that we have seen, is there

any mention of the Government  paying  independent  journalists  in Miami  during  1996  to  2001 

to  propagandize about the trial  in  domestic media.   Movant cannot be kept in jail because he did

not know anything at all about the facts of an artfully and totally concealed illegal practice that was

concealed from Congress and the Department of Justice.

8.  Radio/TV Marti moved from Washington D.C. to Miami in early 1996.   Although the

Government’s  broadcasts  were  ostensibly aimed  at Cuba,  the  primary  area  of concern was

Miami.   The entire network of clandestine journalists, were geared to break the law that stops the

Government from propagandizing its citizens in Miami.  Radio/TV Marti hired new personnel after

the move; nearly all new hires were Cuban exiles committed to Movant’s conviction; then, over the

next five years, the Government spent vast sums in Miami as it became a center for actions against

Movants and others.  

9.  The move to Miami at the time of the shoot-down facilitated the creation of this secret

network.  As Alvin Snyder noted in The Miami Herald on April 29, 19967,  the move to Miami was

to remove or minimize  Washington DC and the Voice  of  America’s  effective  controls  over 

Radio/TV Marti.  The  effective management of Radio/TV Marti changed hands  in  1996,  and  as 

the  GAO  reports  and  Congressional  testimony  indicate,  many  in Washington DC were very glad

to be less involved with what was now becoming a rogue operation.

10.  The Government (and the prosecutor) knew of the relationship between the shoot-down,

Brothers to the Rescue, the trial, Jose Basulto, and Radio/TV Marti and knew of the media’s use to

7Alvin Snyder, Privatize Radio and TV Marti, THE MIAMI HERALD, April 29th, 1996, at
http://alvinsnyder.com/privatize_radio_and_tv_marti-54918.htm.  Exhibit O

9

Case 1:10-cv-21957-JAL   Document 64   Entered on FLSD Docket 11/16/2012   Page 9 of 13

http://alvinsnyder.com/privatize_radio_and_tv_marti-54918.htm


get a conviction.   As Alvin Snyder says, the Government, through the board of Radio/TV Marti,

staff, freelancers, and contractors, was a “provocateur”.  Radio/TV Marti was the voice of Brothers

to the Rescue.  It was been the voice of Jose Basulto, who was on the plane that came back from the

shoot-down, and whose colleagues worked with the Government on this prosecution.  Jose Basulto,

criticized for the death of his men, had a “personal” stake in the conviction of the Movant, and

Radio/TV Marti, and for this and other reasons, wanted to convict Movant.  8

11.  We will show through discovery, that at the exact time that the events surrounding this

trial took place, Radio/TV Marti redirected its focus and assets from Cuba to Miami, in order to

satisfy the powerful domestic Cuban exile movement.  The move to Miami cost nine million dollars. 

That sum, in 1996, was in addition to Radio/TV Marti’s annual  budget of $30 million, a large

8 Alvin Snyder writes in April 29th, 1996 of his investigation:  “Several weeks before Fidel Castro’s
jet fighters shot down the planes of the Brothers to the Rescue, Radio/TV Marti was bragging that
a small  plane  had buzzed Havana and dropped Anti-Castro leaflets.  Castro was mocked for not
retaliating, and a Cuban American was quoted that such flights to Havana would be made regularly. 
Castro’s downing of the two unarmed passenger planes in international waters was reprehensible.
Yet it is difficult to  fathom why an American government- financed  radio  station was  permitted 
to  carry the  threats  by Cuban-Americans exile leaders who were goading Castro, and why the
Radio/TV Marti journalist doing the interview didn’t challenge the statements.

Radio/TV Marti’s broadcast headquarters currently are located in Washington so that its programs
can be screened by the U.S. Information Agency’s Voice of America. Congress’s mandated move
of its broadcast headquarters to Miami will place Radio/TV Marti outside any effective VOA
oversight.

According to a  spokesman for Sen. Phil Gramm, R-Texas, who sponsored the move, ‘putting the
headquarters for Cuban broadcasting closer to the heart of the Cuban- American community just
makes sense.’ That being the case, the time has come, too, for Miami’s Cuban-Americans formally
to take over Radio Marti and run it as their own, without Washington attempting to look over their
shoulders.”

10

Case 1:10-cv-21957-JAL   Document 64   Entered on FLSD Docket 11/16/2012   Page 10 of 13



portion of which moved to Miami.9    Alvin Snyder, after setting the background in his writings,

gives the obvious reason Marti was moved to Miami:

A State Department official recently provided, to a gathering of
diplomats, an overview of U.S. foreign relations, without once mentioning
Cuba.   Asked why Cuba  had been omitted, the official replied that “Cuba
is no longer a foreign policy issue; it is a domestic political problem.”
10(Snyder p. 1)

12.  After the Miami move, Radio/TV Marti had over 100 employees. More than half of that

budget, and the highest concentration of employees were run through Miami. The proof we believe

will show that a substantial portion of those assets, personnel and funds, were directed at obtaining

a conviction for the Movant.

13.  After the move to Miami in 1996, Radio/TV Marti, and the Cuban exile movement, now

awash in government funds were free of any significant legal controls. Practices  previously 

prohibited  now  flourished.  The Government Radio /TV Marti radio and television station became

what the Cuban exiles wanted it to be, a rogue outfit committed to the conviction of Movant.  The

Government succeeded.

14.  Professor Stephen Kimber, a respected scholar at the University of Kings College in

Halifax in his book entitled “What Lies Across the Water :  The  Real  Story of the Cuban Five”,

explains why secretly paid Government journalists/agents in Miami from 1996 to 2001 were so

9 Because  government  budgets  are  reported  agency by  agency,  it  is  difficult,  if  not  impossible,  to  learn how  such

Government money went to Basulto, his colleagues, his nominees, and Radio/TV Marti and their nominees.

10 “The  VOA,  which enunciates  U.S.  ideals  and  foreign  policies  around  the  world,  has  always  been  uncomfortable

supervising the politically oriented Cuba broadcasts,” writes Alvin Snyder. Now, they no longer effectively were.

11

Case 1:10-cv-21957-JAL   Document 64   Entered on FLSD Docket 11/16/2012   Page 11 of 13



easily able to create the climate of fear, intimidation, and hostility for witnesses and jurors that made

a fair trial impossible. He shows the relationship between the past and present in the Miami

payments.   Professor Kimber shows the motivations of both the payor and payee of the funds.11

15.  Professor Kimber details the paid agents’ use of each other as experts, and shows how

information was passed from one journalist to another until it became irrefutable fact. 12   

16.  David Attlee Phillips, a Central Intelligence officer for 25 years, formerly involved

with Alpha 66, an organization of anti-Castro Cuban fighters and its founder Antonio Veciana,

estimated in an interview that at least 200 journalists signed secrecy agreements or employment

11 As  Professor  Kimber  points  out, again  taking  a  position  that  contradicts  the Government, it is not the journalist’s
historical views of Khrushchev, Elian Gonzalez, The Bay of Pigs, The Cuban Missile Crisis, or Fidel Castro, that is the
issue.  It  is the way that the Government secretly paid sophisticated propagandists in  Miami  to weave together all of
the disparate strands of the Cold War, its historic parameters, and political devils, adding those “murdered  and 
destroyed”  by America’s  enemies,  and  “to be  murdered  in the  future”,  as  a context for their stories so they could
arrive at the conclusion the Government wanted. There is a religiously followed, strident, and inflammatory format for
all the articles. They all come out of the same bad cookie cutter.

 “The day after the initial charges were announced, El Nuevo Herald reporter Pablo Alfonso insinuated—without

offering any concrete  evidence—that  the  FBI  arrests  “may be  an action aimed at preventing a possible collaboration

between the Cuban government and countries involved in terrorist actions against the  United States.” … later, he
resurrected Cold War rhetoric to suggest “the idea to send Cuban spies en masse to Miami was developed more than
three decades ago in the Georgian city of Pitsunda in the old Soviet Union” during a post-Cuban missile crisis tête-à-tête
between Soviet leader Nikita Khrushchev and Fidel Castro”. (p.346)

12 Writing in Diario  Las  Americas on September  20,  1998, Ariel Remos parroted and amplified Alfonso’s claims that

the arrests “could be”’ connected to Cuba’s terrorist plans, then upped the ante  yet again, tying together “the issue of
spies and drug traffickers,” and claiming—again without offering evidence—that   it   was    “obvious”    Castro    “has 
  been significantly involved in drug trafficking.”  Two-and-a-half years  later,  on the  day  the  un-sequestered jury  was 
set  to  begin  considering  its  verdict,  El  Nuevo Herald  trumpeted the headline: “Cuba Used Hallucinogens to Train
its Spies.” In the article, Wilfredo Cancio quoted yet more anonymous sources, these ones suggesting Cuba fed its spies 
LSD and  other  hallucinogens  to  train them for  their missions.

At one level, the incendiary anti-Cuban rhetoric in South Florida’s Hispanic press was par for the Miami exile course
but, as would later be  discovered,  it  was  also  being surreptitiously,    simultaneously funded by the same American
government that was prosecuting the Five. At least 10 well-known South Florida journalists, including Alfonso, Remos
and Cancio, all supplemented their salaries with tens of   thousands   of   undisclosed    dollars from the U.S. government-
funded Board of Broadcast Governors and the Office of Cuba Broadcasting.  After the secret payments to the journalists
were finally exposed in 2006, the Herald fired [Alfonso and Cancio] for violating the ‘sacred trust’   between journalists 
and  the public.  But, by then, the damage had been done. (p.346-347)

12

Case 1:10-cv-21957-JAL   Document 64   Entered on FLSD Docket 11/16/2012   Page 12 of 13



contracts with the Government from 1952 to 1977.  No Government database has this

information.  See http://en.wikipedia.org/wiki/David_Atlee_Phillips.  We do not know how

many journalists signed similar arrangements in Miami from 1996 to 2001.  Discovery must now

be immediately granted if the judgment is not now vacated.13

CONCLUSION

MOVANT’S MOTION FOR DISCOVERY SHOULD BE GRANTED

DATED:  Novem  b  e  r    ,   2  0  1  2                                               Martin Garbus

__________________________
Martin Garbus, Esq.
Attorney for Movant
3 Park Avenue
New York, NY 10016
212-561-3625

Of Counsel:
Raymond Steckel, Esq.
3 Park Avenue
New York, NY 10016
(212)561-3625

CERTIFICATE OF SERVICE

I HEREBY CERTIFY that the foregoing Memorandum was filed this day of November,
3012 via electronic case filing and a copy was served on counsel of record by that means.

                                                                                     Richard C. Klugh
____________________
Richard C. Klugh

13 Memorandum from David Ogden, Deputy Attorney General, to Department Prosecutors, January 

    4, 2010.(NK "http://www.justice.gov/PrintOut2.jsp" http://www.justice.gov/PrintOut2.jsp).

13

Case 1:10-cv-21957-JAL   Document 64   Entered on FLSD Docket 11/16/2012   Page 13 of 13

Richard
Typewritten Text
16th

Richard
Typewritten Text

Richard
Typewritten Text

Richard
Typewritten Text

Richard
Typewritten Text
16

Richard
Typewritten Text

Richard
Typewritten Text




